Zo ziet de digitale strategie van de KNSB eruit

De schaatsbond ontwikkelde het afgelopen jaar een nieuwe digitale strategie die schaatsers en schaatsfans meer beleving moet bieden en kinderen moet enthousiasmeren voor de sport.

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, drieënhalf jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. Zo ook de Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijders Bond (KNSB). De schaatsbond ontwikkelde het afgelopen jaar een nieuwe digitale strategie die schaatsers en schaatsfans meer beleving moet bieden en kinderen moet enthousiasmeren voor de sport.

Bron artikel: Remco Tervoort - SPORTNEXT

Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF, herhaalde eerder dit jaar nog maar eens wat de sportkoepel in 2015 al adviseerde: 'Sportbonden moeten een antwoord hebben op de digitale wereld'. De KNSB lijkt dit antwoord gevonden te hebben. De bond beschikt al jarenlang over het digitale platform schaatsen.nl en het introduceerde aan het begin van dit schaatsseizoen twee nieuwe, grote projecten: de Sprint app en IJSTIJD!. "We willen de schaatssport promoten. Dat kan goed door gebruik te maken van de mogelijkheden die technologie biedt", legt Tom van den Boom, werkzaam bij SportsCloud en programmamanager digitaal bij de KNSB uit.

Schaatsen.nl speelt de komende jaren een centrale rol in de digitale strategie van de schaatsbond. "Via schaatsen.nl willen we de schaatsliefhebber op een maximale manier bedienen en informeren", vervolgt Van den Boom. "Dat doen we door enerzijds nieuwsartikelen te maken en anderzijds belevingscontent aan te bieden, het verhaal achter de topsport te vertellen. De komende jaren gaan we aan de functionaliteit werken en het platform uitbreiden. Zo gaan we meer uitwisseling van content met andere partijen in de schaatswereld creëren, in de eerste plaats de commerciële teams. Op dat vlak is veel uitwisseling mogelijk, waar alle partijen van profiteren."

"Daarnaast zijn er plannen voor een fanapp, die de beleving bij evenementen moet vergroten. Alle informatie die nu versnipperd te vinden is over de schaatssport, willen we op één plek samen laten komen. Schaatsen.nl is hiermee hét centrale platform voor alle schaatsfans."

Schaatsliefhebber in kaart brengen

Naast het doel om schaatsliefhebbers te binden, is schaatsen.nl ook een middel om de commerciële inkomsten te vergroten. Met 2,1 miljoen unieke bezoekers en tienduizenden profielen van schaatsfans biedt het platform veel mogelijkheden voor sponsors. "We geven partners een plek op de site middels advertenties en leuke activaties. Voor sponsors is het een goede manier om zichtbaar te zijn”, zegt Van den Boom.

"Daarnaast willen we ook de schaatsliefhebber beter in kaart brengen. Momenteel hebben we 74.000 schaatsfans waar we intensief mee communiceren, dit seizoen willen we doorgroeien naar 95.000 fans. Het doel daarvan is dat we veel relevanter en persoonlijker kunnen communiceren met hen. Met de vergaarde data kunnen we de schaatsfan beter bedienen en aanspreken op persoonlijke interesses en behoeften. Ook hierin komt relevant zijn dus weer terug."

Sprint app

Een andere innovatie op digitaal gebied is de Sprint app. Met de Sprint app hebben recreatieve schaatsers in Nederland een tool om nauwkeurig rondetijden, afstanden en snelheden te meten en hun prestaties te analyseren. De app, een initiatief van de KNSB in samenwerking met hoofdsponsors KPN en Daikin en Sportunity, is op vrijwel alle kunstijsbanen in Nederland te gebruiken.

"De app voegt beleving toe aan het schaatsen. Je kunt je prestaties verbeteren door de ranglijsten en statistieken in de app bij te houden. Ook kun je checken hoe je presteert ten opzichte van andere schaatsers. Met digitale medailles, te verdienen met onder meer behaalde snelheden of afgelegde kilometers, daag je jezelf en anderen uit om nog beter en harder te schaatsen, en vergroten we de beleving bij de gebruikers", zegt Van den Boom.

Sprint app

Sportparticipatie verhogen

Voor onder meer hardlopen en wielrennen zijn er jarenlang enorm veel apps die je prestaties bijhouden. Maar voor het schaatsen ontbrak het lange tijd nog aan een dergelijke app, omdat het moeilijker is tijden en afstanden te registreren, legt Niels Schut van Sportunity uit. "Als gebruiker wil je dat een app precies meet hoe snel je rijdt, hoe lang je hebt geschaatst en hoeveel kilometer je hebt afgelegd. De app is afgestemd op speciale lussen in de ijsbanen die ervoor zorgen dat we bijvoorbeeld rondetijden op een honderdste van een seconde kunnen registreren. Voor het registreren van rondetijden en snelheden is alleen een MYLAPS chip nodig. Daarmee krijg je toegang tot je eigen Sprint-dashboard met cijfers en grafieken, die diepere inzichten geven in je prestaties."

"Bij hardlopen en wielrennen heb je al gezien dat het bijhouden van je prestaties de sportparticipatie verhoogt en dat sporten echt een sociale aangelegenheid wordt."

De Sprint app helpt de KNSB de grote groep recreatieve schaatsers in beeld te krijgen. "Hoe krijg je als ijsbaan en bond je bezoekers in kaart en kun je relevant voor hen zijn? Die vraag stelden we onszelf", zegt Schut. "De meest simpele manier om dit te bereiken is de rondetijden voor recreatieve schaatsers zichtbaar te maken. Dat biedt de meeste toegevoegde waarde. De KNSB leert deze groep zo beter kennen en de bond krijgt er meer binding mee. En mogelijk resulteert dat uiteindelijk in meer leden. Maar het belangrijkste: de KNSB is relevanter voor haar doelgroep. De Sprint app is een tool voor het complete schaatslandschap, die de sport naar een hoger plan moet tillen."

Trachitol Trials

De Sprint App werd op 12 oktober opnieuw gelanceerd. In ruim een maand tijd groeide het aantal gebruikers van 3800 naar 6000. Onder meer door middel van activaties van sponsors en geotargeting hoopt de KNSB deze groep de komende maanden verder uit te breiden. Behalve voor recreatieve schaatsers is de schaats-app ook interessant voor (potentiële) sponsors. "Het mooie aan de app is dat je partners zichtbaarheid kunt geven onder een specifieke doelgroep en daar producten en diensten op een relevante manier onder de aandacht kunt brengen", zegt Van den Boom.

Trachitol, een nieuwe partner van KNSB, zette de Sprint app al in om schaatsers uit te dagen zoveel mogelijk gebruik te maken van de app. Wie de Sprint app downloadde en tussen 15 oktober en 15 november de meeste punten scoorde, kwalificeerde zich voor de Trachitol Trials van 22 tot en met 25 november. Bij dat evenement maakten de deelnemers kans om een volledig verzorgde deelname aan de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee in Oostenrijk te winnen.

IJSTIJD!

IJSTIJD!

Het andere grote project dat de KNSB in oktober aankondigde, was IJSTIJD!, een nieuw landelijk initiatief om meer kinderen t/m 12 jaar kennis te laten maken met het schaatsen en doorstroming naar de verenigingen te stimuleren. Ook dit project kent dit jaar een grote digitale component. Van den Boom: "IJSTIJD! Is nu een breed landelijk collectief, waar alle 22 ijsbanen van de VKN (Vereniging Kunstijsbanen Nederland) en 50 tijdelijke ijsbanen bij zijn aangesloten. Ruim 250.000 kinderen komen dankzij IJSTIJD! in aanraking met schaatsen."

"De kinderen krijgen, na het schoolschaatsen, een polsbandje met unieke code, om via het digitale platform op schaatsen.nl/ijstijd te kiezen uit verschillende schaatsactiviteiten om zo nog een keer gratis te kunnen schaatsen. We hebben een platform gecreëerd waar ijsbanen, verenigingen en schaatsscholen hun vervolgaanbod zichtbaar kunnen maken en zo de zekerheid hebben dat het aanbod door een grote groep schoolschaatsers gezien gaat worden."

Op het platform schaatsen.nl/ijstijd komt ook veel content te staan voor de kinderen om hun interesse voor de sport nog verder aan te wakkeren. "De komende maanden gaan we volop activeren op social media door een serie video’s met schaatstips te publiceren. In de video’s staat het thema ‘schaatsen is fun’ centraal. Kinderen moeten op een leuke manier met schaatsen in aanraking komen. Met de video’s leren we ze hoe je een bochtje moet maken of hoe je start en dat allemaal op een leuke manier, die aansluit bij de doelgroep."

Potentie

Bijzonder is dat de KNSB voor IJSTIJD! samenwerkt met vele partijen. Buiten hoofdsponsor KPN, de VKN en Rabobank, dat als nieuwkomer IJSTIJD! ondersteunt om de lokale verbinding met de schaatsverenigingen te versterken, hebben Croky, Daikin, Tonzon en Trachitol en de mediapartners De Telegraaf en 100%NL het jeugdschaatsplan ook omarmd. "Het laat wel zien wat de potentie van een project als IJSTIJD! is", vat Van den Boom het samen. "Voor de KNSB is het belangrijk de jeugd beter in kaart te brengen. Dat is goed voor de gehele schaatssport en daarom is IJSTIJD! ook een kansrijk platform om commerciële partners aan te verbinden. Met schaatsen.nl, de Sprint app en IJSTIJD! hebben we als KNSB drie hele mooie assets waarmee we de toekomst ingaan."


Bron artikel: Remco Tervoort - SPORTNEXT

Onze laatste updates

Nieuws
#weneverplayalone
15 september, 2020

#weneverplayalone

#weneverplayalone: dé aftrap van het partnership tussen Club Brugge en SportsCloud.

Nieuws
Jumbo & Team Jumbo-Visma lanceren Tour de Kans!
29 augustus, 2020

Jumbo & Team Jumbo-Visma lanceren Tour de Kans!

Vanaf vandaag is het, twee maanden later dan gepland, eindelijk zover. De start van de Tour de France 2020. Speciaal daarvoor lanceren Jumbo & Team Jumbo-Visma: Tour de Kans!

Nieuws
FIFA Kasteel Challenge
07 augustus, 2020

FIFA Kasteel Challenge

Rotterdamse gamers kropen afgelopen woensdag (5 augustus) in de huid van topvoetballers op het Kasteel en vertegenwoordigden Feyenoord, Sparta en Excelsior. Het toernooi is de aftrap van een hele zomer vol met esports- en gamingevenementen in Rotterdam.

Publicaties
Maak kennis met generatie Z
29 juli, 2020

Maak kennis met generatie Z

Het is een generatie die nu al een grote stempel op de wereld drukt en in de toekomst zal die invloed alleen maar groeien. Ze zijn digitaal opgegroeid, zich bewust van wat er speelt in de maatschappij, op zoek naar de waarheid en ze hechten een groot belang aan fit zijn én blijven. Naar televisie kijken ze niet, sporten vinden ze belangrijk, grenzen zijn er niet en esports – gaming in het bijzonder – is hun favoriete hobby. Maak kennis met Generatie Z.

Publicaties
Van sterk merk naar datamarketingpionier
28 juli, 2020

Van sterk merk naar datamarketingpionier

Steeds meer dringt het besef van grote sportclubs in de wereld door hoe omvangrijk hun fanschare eigenlijk is en wat dat in commercieel opzicht voor ze kan betekenen. Dat clubs pas echt reuzenstappen maken als je je ook gaat richten op digitalisering en dataverzameling, is echter nog geen algemeen geaccepteerd feit. Samen met Hans Westerbeek kijken we naar het begin van een revolutie.

Publicaties
Het 'Digital Growth Model For Sports'
04 juni, 2020

Het 'Digital Growth Model For Sports'

Dat door de digitalisering van de samenleving de impact op sportorganisaties groot is en ingrijpend verandert, is inmiddels wel duidelijk. Het in kaart hebben van je digitale strategie is dan ook geen nice-to-have meer, maar een absolute noodzaak. Iets dat in deze COVID-19 tijden eens te meer duidelijk is geworden. Maar wat is nou precies jouw digitale startpunt? En welke stappen voor een organisatie zijn belangrijk om digitale groei te kunnen realiseren? Deze kernvragen laten we je zien in ons Digital Growth Model For Sports.