Het 'Digital Growth Model For Sports'

Dat door de digitalisering van de samenleving de impact op sportorganisaties groot is en ingrijpend verandert, is inmiddels wel duidelijk. Het in kaart hebben van je digitale strategie is dan ook geen nice-to-have meer, maar een absolute noodzaak. Iets dat in deze COVID-19 tijden eens te meer duidelijk is geworden. Maar wat is nou precies jouw digitale startpunt? En welke stappen voor een organisatie zijn belangrijk om digitale groei te kunnen realiseren? Deze kernvragen laten we je zien in ons Digital Growth Model For Sports.

Een digitaal volwassenheidsmodel ontwikkeld door experts met jarenlange praktijkervaring in de professionele sportbranche!

Het DGS Model is de afgelopen jaren de basis geweest van vele transformaties bij sportorganisaties, sportclubs en federaties. Veel van deze organisaties staan ​​niet langer bekend als bureaucratisch en analoog. Ze staan ​​nu bekend als flexibele, innovatieve en digitale kampioenen.

Maar hoe start je zo'n project? Welke organisatorische elementen zijn belangrijk? Of niet belangrijk? Wat is er nodig om een ​​organisatie digitaal professioneler te maken? Dit zijn enkele van de vragen die ons regelmatig wakker hebben gehouden in de afgelopen paar maanden.

Maar na maandenlang uitgebreid theoretisch onderzoek te hebben gedaan. En deze te combineren met onze praktijkervaring vonden we het bij SportsCloud de hoogste tijd om de visualisatie van ons unieke DGS Model met jullie te delen.

Maar dat is niet alles! We hebben ook een online vragenlijst ontwikkeld (de digital maturity scan) voor professionele sportclubs die rechtstreeks is gekoppeld aan het DGS Model. Vul je de vragenlijst in? Dan zorgen wij ervoor dat u een uitgebreid evaluatierapport ontvangt dat u direct inzicht geeft in de digitale status quo van uw organisatie!

GA NAAR DE DIGITAL MATURITY SCAN VOOR SPORTCLUBS

Introductie in het 'Digital Growth Model For Sports'

Vanaf het moment dat je besluit volledig fan-centric te gaan werken verandert er best veel in je marketing-, sales- & communicatieprocessen. Als je als sportorganisatie alles in het teken zet van het toevoegen van waarde voor de fan is de enige constante die van verandering. Snelheid en disruptie zullen ‘het nieuwe normaal’ worden. Traditionele managers zullen veranderen in inspirerende en stimulerende coaches. En de digitale status quo zal constant worden uitgedaagd door nieuwe ideeën. Dit heeft nauwe samenhang met de strategie en de cultuur van binnen de organisatie, dus die aspecten mogen niet ontbreken in de analyse.

Voordat je kunt groeien is het goed om te weten wat jouw digitale startpunt is? Dit zal immers de roadmap voor het transformatieproces bepalen. Klinkt logisch, maar toch blijkt dit lastiger dan gedacht. Zo wordt er regelmatig direct begonnen aan verschillende digitaliseringsprojecten zonder te beschikken over de juiste digitale skills of technische vaardigheden. Het begint bij de werknemers in de organisatie, dus ook het onderdeel people mag niet ontbreken.

Daarnaast kun je digitale transformatie zeker niet als een losstaand project benaderen en binnen korte tijd implementeren. Het is namelijk een serieus proces. Een geïntegreerde aanpak is dan ook onmisbaar. Om processen te digitaliseren en inzicht te vergaren in de wensen en behoeften van de fan is het noodzaak om goed te kijken naar de welke data reeds beschikbaar is, en waar deze data is opgeslagen. Vandaar dat ook data, technologie en processen een plekje hebben veroverd in de basisopstelling van ons model.

Dus even samenvattend: strategie, cultuur, data, technologie, processen en mensen. Dat zijn de belangrijke pijlers waar het volgens ons om draait! Benieuwd hoe je kunt herkennen in welke fase jouw sportorganisatie zit? Lees dan vooral het laatste gedeelte waarin we dieper de verschillende fasen zullen behandelen. Durf jij het aan?

Meer weten?

Hopelijk kan ons Digital Growth Model for Sports jouw sportorganisatie verder helpen aan het scoren in de digitale economie. Want het moment om digitale reuzestappen te zetten met je sportorganisatie is aangebroken. En ja, juist nu!

Enthousiast en benieuwd geworden wat SportsCloud voor jou kan betekenen? Of komen er nog vragen bij je op? Neem gerust contact op.

Mark van Wijnen
Manager Football

markvanwijnen@sportscloud.nl

📞 0619037939

Onze laatste updates

Nieuws
GAMMA stapt in gaming
05 november, 2020

GAMMA stapt in gaming

GAMMA daagt game liefhebbend Nederland uit om hun digitale droomtuin te bouwen in Minecraft. Honderden digitale bouwers hebben hun beste creaties ingezonden en maakten direct kans op een real-life tuin make-over!

Nieuws
#weneverplayalone
15 september, 2020

#weneverplayalone

#weneverplayalone: dé aftrap van het partnership tussen Club Brugge en SportsCloud.

Nieuws
Jumbo & Team Jumbo-Visma lanceren Tour de Kans!
29 augustus, 2020

Jumbo & Team Jumbo-Visma lanceren Tour de Kans!

Vanaf vandaag is het, twee maanden later dan gepland, eindelijk zover. De start van de Tour de France 2020. Speciaal daarvoor lanceren Jumbo & Team Jumbo-Visma: Tour de Kans!

Publicaties
Maak kennis met generatie Z
29 juli, 2020

Maak kennis met generatie Z

Het is een generatie die nu al een grote stempel op de wereld drukt en in de toekomst zal die invloed alleen maar groeien. Ze zijn digitaal opgegroeid, zich bewust van wat er speelt in de maatschappij, op zoek naar de waarheid en ze hechten een groot belang aan fit zijn én blijven. Naar televisie kijken ze niet, sporten vinden ze belangrijk, grenzen zijn er niet en esports – gaming in het bijzonder – is hun favoriete hobby. Maak kennis met Generatie Z.

Publicaties
Van sterk merk naar datamarketingpionier
28 juli, 2020

Van sterk merk naar datamarketingpionier

Steeds meer dringt het besef van grote sportclubs in de wereld door hoe omvangrijk hun fanschare eigenlijk is en wat dat in commercieel opzicht voor ze kan betekenen. Dat clubs pas echt reuzenstappen maken als je je ook gaat richten op digitalisering en dataverzameling, is echter nog geen algemeen geaccepteerd feit. Samen met Hans Westerbeek kijken we naar het begin van een revolutie.

Publicaties
Het 'Digital Growth Model For Sports'
04 juni, 2020

Het 'Digital Growth Model For Sports'

Dat door de digitalisering van de samenleving de impact op sportorganisaties groot is en ingrijpend verandert, is inmiddels wel duidelijk. Het in kaart hebben van je digitale strategie is dan ook geen nice-to-have meer, maar een absolute noodzaak. Iets dat in deze COVID-19 tijden eens te meer duidelijk is geworden. Maar wat is nou precies jouw digitale startpunt? En welke stappen voor een organisatie zijn belangrijk om digitale groei te kunnen realiseren? Deze kernvragen laten we je zien in ons Digital Growth Model For Sports.