Digital Marketing@Home ook voor de sport een kans

Wil je jezelf digitaal verbeteren, doe dat dan nu! Door de ontwikkelingen rond corona is bij veel mensen de behoefte groter om zich verder te verdiepen. Daarom startte onze partner Techonomy onlangs met het Digital Marketing at Home programma.

Nu er veel mensen ongewild thuis werken of gewoon thuis zijn wordt het Digital Marketing at Home programma gelanceerd. Een online variant van een professionele digitale opleiding die al enkele jaren met succes in zowel de sportwereld als in de ‘gewone’ wereld wordt gegeven. We vroegen initiatiefnemer Peter Sprenger naar het hoe en waarom achter dit digitale programma. We stelden hem vijf vragen.

Peter, waarom brengen jullie juist nu dit digitale programma?

We hebben afgelopen jaren zowel zelfstandig als in samenwerking met gerenommeerde business schools en universiteiten deze digital course gegeven. De kracht van het programma is dat het niet alleen gaat over ‘waarheen de digitale wereld zich beweegt’, maar dat het juist focust op de skills die mensen nodig hebben om in een digitale marketing omgeving effectief en succesvol te opereren. Het gaat over wat organisaties in deze tijd nodig hebben, dat is de verbinding tussen content, platforms en technologie. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van data in je marketing of de kennis om je campagnes te personaliseren. Of de mogelijkheden om marketing automation of gamifciation toe te passen. Ook sport heeft zich afgelopen jaren nadrukkelijk georiënteerd op deze ontwikkeling. Er hebben afgelopen jaren meer dan 100 marketeers en communicatie experts uit de sportwereld aan de courses deelgenomen.

‘Focus op skills’ zeg je. Het is me wel deels duidelijk maar nog niet helemaal. Kan je het uitleggen?

Natuurlijk, laat ik het simpel uitleggen. Communicatie professionals en marketeers worden steeds meer hybride. Ze zijn creatief maar moeten dit tegelijk toepassen in een digitale - en technische omgeving. Voor hun organisaties is het belangrijk dat zij daar voldoende van weten. Je kunt niet voor ieder vraagstuk een externe expert in gaan huren. De afgelopen drie jaar is er iets bijzonders gebeurd. De drempel om marketing software en digitale tools te gebruiken is veel lager geworden. Je hoeft dus beslist geen nerd meer te zijn om geavanceerde technologische oplossingen voor je te laten werken. De meeste tools zijn zelfwerkzaam en veel toepassingen zijn via drag and drop technieken makkelijk te beheersen. Het is een beetje vergelijkbaar met wat Johan Cruijff ooit over voetbal zei: “Je ziet het pas als je het door hebt”. Dit geldt ook voor de digitale marketing wereld. Als je eenmaal begrijpt hoe je kunt kijken. dan gaat daarna je ontwikkeling heel snel.

Hoe kijk je aan tegen de ontwikkeling van digitale skills bij sportorganisaties?

Er zijn natuurlijk grote verschillen, maar er is wel veel progressie gemaakt afgelopen drie jaar. Ik zie dat bij professionele clubs in het betaalde voetbal maar ook bij een aantal sportbonden. Natuurlijk is het voor de hand liggend dat bijvoorbeeld Ajax en PSV voorop lopen omdat ze over meer middelen en grotere marketing teams beschikken. Maar ook bij die clubs is het begonnen met de ultieme wil om zich digitaal te ontwikkelen. Het is een duidelijke keuze geweest. Ajax is digitaal zeer creatief en continu bezig met de digitale relatie met de fans. Ook PSV werkt bijvoorbeeld al jaren met een professionele digitale roadmap. Zo hebben ze een goed overzicht van de keuzes en de samenhang met het totale IT landschap. Het is interessant om te zien dat zowel grote als kleine sportbonden digitaal investeren. Juist als je het lastig hebt moet je op tijd digitaal investeren. Dat hebben we wel geleerd van de Retail organisaties die wel op tijd de transitie naar e-commerce en data hebben ingezet. Daar liggen dus ook grote kansen voor succesvolle marketing in de sport. De badminton bond is een mooi voorbeeld, ze durven als relatief kleine bond zowel in content als technologie te investeren. En ze vernieuwen hun sport met de variant Air Badminton. Bij de grote bonden hebben bijvoorbeeld schaatsen en tennis enorme progressie gemaakt. En om niemand tekort te doen, zeker petje af voor de ontwikkelingen binnen de KNVB en de wandelbond KWBN. Maar we laten in de sport gemiddeld genomen ook nog wel veel kansen liggen. Je pakt alleen de kansen als de kennis en competenties binnen je eigen organisatie aanwezig zijn. Daar is dit digital skills programma dan precies voor bedoeld, om individuele mensen beter te maken.

Wat leert een deelnemer in dit programma wat hij of zij in een ander programma nog niet heeft geleerd?

Dat is een goede vraag. We zijn in marketing de afgelopen 10 jaar natuurlijk van oud naar nieuw gegaan. Marketing was vroeger vooral massamediaal gericht en is in korte tijd vanaf 2010 naar online getransformeerd. Maar de digitale marketing wereld bestaat ook alweer een tijdje. Die is opnieuw van oud naar nieuw gegaan. De digitale marketing thema’s van vroeger zijn andere dan die van vandaag. Belangrijke stappen die organisaties nu moeten maken gaan over marketing automation, het centraliseren van data, het combineren van databronnen, gepersonaliseerde marketing, veel intelligentere campagnetools, het opbouwen van profiel informatie, enz. En ook creatievere marketing tools rond gamification of video marketing spelen een dominantere rol in de strategie. Vroeger waren het allemaal losse tools in de digitale marketing, vandaag moet je het digital ecosysteem goed inrichten. Vanaf 2019 brengt artificial intelligence ook weer alles in een stroomversnelling. Voor veel mensen is dat een nieuwe leercurve waarmee ze – als ze de juiste kennis bezitten – nog meer kunnen betekenen voor hun organisatie. Het is echter niet alleen een medewerkers-dingetje, juist ook business managers moeten dit doorgronden. Die kunnen dus ook prima deelnemen aan deze opleiding.


Tot slot, hoeveel mensen verwacht je?

Normaal is dit een programma dat serieus geld kost. We waren al van plan dit programma na de zomer op basis van digitale live colleges in combinatie met een persoonlijke leeromgeving door te ontwikkelen. Dat hebben we met andere programma’s ook al eerder met succes gedaan. Door de ontwikkelingen rond corona merken we dat de behoefte groter werd bij veel mensen zich nu te verdiepen. Daarom hebben we het programma naar voren gehaald. We hebben de prijs om deel te nemen bewust extreem laag gezet op 99 euro. Ter vergelijking, dezelfde kennis binnen fysiek onderwijs heeft een waarde van enkele duizenden euro’s. Maar goed, het moet kunnen want digitaal maakt zaken schaalbaar. Ik schat in dat er veel belangstelling is om juist voor de zomer nog te investeren in de eigen kennis. Zeker op een vakgebied dat ook na de corona crisis een hot topic zal blijven in de arbeidsmarkt. Gezien het unieke karakter van de opleiding verwacht ik zeker tussen de 500 en 1000 deelnemers. En ik hoop gewoon heel veel marketeers, communicatie specialisten en topmanagers uit de sport. Dat zou opnieuw een mooie stap voorwaarts zijn.

Meer informatie vind je op www.digitalmarketingathome.nl of bekijk onderstaande video.