#weneverplayalone

#weneverplayalone: dé aftrap van het partnership tussen Club Brugge en SportsCloud.

SportsCloud denkt én werkt over landsgrenzen. Vanaf augustus zijn we aan de slag gegaan bij één van de grootste clubs van België: Club Brugge. De eerste grote uitdaging liet niet lang op zich wachten: alle seizoenkaarten verkocht, maar voorlopig geen publiek in de Jupiler Pro League. Wat nu?


Februari 2020. Net als veel andere Europese landen kreeg ook België voor het eerst te maken met de eerste coronabesmetting. Na speelronde 29, op 7 maart, werd de competitie gestaakt en vervolgens niet meer uitgespeeld. De seizoenkaartverkoop voor het inmiddels begonnen seizoen 2020-2021 liep ondanks de negatieve vooruitzichten als een trein. Supporters van Club Brugge bleken trouw als altijd, ook in coronatijd. In juni verkocht het Jan Breydelstadion volledig uit. En dat terwijl toen al lang en breed in de lucht hing dat er voorlopig geen toeschouwers worden toegelaten in de thuishaven van de Brugse lanskampioen. Even later kwam het definitieve besluit van de Vlaamse minister van Sport Ben Weyts: voorlopig is er geen publiek welkom bij sportwedstrijden. Einddatum onbekend.

Recht op compensatie

Dat nieuws bracht voor Club Brugge een grote uitdaging met zich mee. Fans hebben namelijk recht op een compensatie per duel dat zonder publiek wordt afgewerkt. Per wedstrijd kan elke supporter die al van tevoren betaald had, 5% van de aanschafwaarde van de seizoenkaart terugvragen. En omdat elke seizoenkaartbestelling anders is in zowel kosten als aantallen, vroeg elke bestelling om precisie en maatwerk.

Het zit in het DNA van Club Brugge om voorloper te zijn in de creatie van een treffend en innovatief antwoord op een kwestie als deze. De hoogste tijd om alle krachten binnen club te bundelen. Als basis voor de maatwerkoplossing hebben we gebruik gemaakt van het ‘Digital Growth Model For Sports’ model: een handig overzicht van de belangrijkste pijlers om digitaal succesvol te zijn op organisatieniveau. Of, in dit geval, in deze campagne.

Aan de hand van die zes pijlers (strategy, culture, data, technology, processes en people) hebben we bekeken wie- en wat ervoor nodig was om dit technisch zeer complexe varkentje te wassen. Door de expertise van de collega’s van o.a. ticketing, ICT, legal, het eigen Club Media House en onze partner Sports Alliance was Club Brugge in staat snel te schakelen om binnen het krappe tijdspad tot een creatieve oplossing te komen. Het resultaat? Binnen 6 dagen is Club Brugge in staat geweest een innovatief en veilig -geheel volgens de AVG- richtlijnen- afgestemd compensatieplatform te ontwikkelen met de naam: ‘We Never Play Alone’.

Drie opties

Met behulp van dit op maat gemaakte platform kunnen seizoenkaarthouders van Club Brugge voor elke thuiswedstrijd die in het seizoen 2020-2021 zonder publiek gespeeld wordt, op een veilige manier een keuze maken met betrekking tot de gewenste compensatievorm. Fans hadden de keuze voor de volgende vormen van compensatie:

  1. Afzien van compensatie voor alle resterende wedstrijden zonder publiek
  2. Afzien van compensatie voor de wedstrijd Club Brugge - ……..
  3. Compensatie terugvragen voor de wedstrijd Club Brugge - ……..

Door het platform te koppelen aan de juiste technologieën en de pagina’s te vullen met de benodigde datasets, kregen we een helder beeld van het type seizoenkaarthouder. De data gaven ons ook de mogelijkheid om de fans persoonlijker te benaderen. Zo werd iedereen keurig met zijn of haar voornaam verwelkomd, werd direct duidelijk met welk e-mailadres men was ingelogd en indien er meer dan 1 seizoenkaart op dat betreffende e-mailadres stond, werd dit vermeld.

Platform: check, tijd om door te pakken

Het platform stond, maar hoe nu verder? Na wederom een creatief denkproces, besloten we dat we de fans iets terug wilden geven. Als enige club in de Jupiler Pro League gaf Club Brugge daarom al haar seizoenkaarthouders gratis toegang tot sportkanaal Eleven Sports. Op die manier kan iedere seizoenkaarthouder de club blijven volgen zonder daar een extra tv-abonnement voor hoeven af te sluiten. Het compensatieplatform heet zoals gezegd ‘We Never Play Alone’. Deze tekst heeft de oplettende kijker waarschijnlijk al op de borst van het thuisshirt van Club zien prijken. Om de fans nog meer het gevoel te geven dat ze er echt bij zijn is deze tekst, omgeven in een gouden batch, terug te vinden op de borst van het blauwzwarte tricot.

Tot slot krijgt iedereen die vanaf dag 1 afzag van compensatie een uniek genummerd special edition shirt van Club Brugge. Elke wedstrijd worden er bovendien 22 matchworn shirts verloot onder alle personen die afzien van compensatie. En dat de fans daar trots op waren, bleek wel op social media. De hashtag #weneverplayalone werd massaal gedeeld. Een handigheidje om nog meer aandacht te krijgen voor de innovatieve campagne van Club Brugge.

Resultaten

De gerichte aanpak heeft er mede voor gezorgd dat op moment van schrijven nu al meer dan 5.000 personen voor de rest van het seizoen hebben afgezien van volledige compensatie. We zijn trots dat we als SportsCloud onderdeel mochten uitmaken van dit uitdagende project. Op naar nog heel veel meer moois in Brugge!

Meer weten?

Vragen? Meer weten, of simpelweg benieuwd naar onze activiteiten in Brugge? Neem contact op met Mark van Wijnen.

Mark van Wijnen
Manager football

markvanwijnen@sportscloud.nl

📞 0619037939