Ziggo Sport

In deze case ligt een uitgekiende datastrategie ten grondslag aan de ultieme persoonlijke digitale sportbeleving op Ziggo Sport. Of je nou Formule 1, basketbal, voetbal, golf of tennisliefhebber bent; het Ziggo Sport platform is altijd op jouw interesses afgestemd.

Personalisatie is 'always on'

In samenwerking met Ziggo Sport is er een ‘always on’ strategie ontwikkeld. Aan de hand van een dagelijkse afstemming zijn we in staat om de profielen van Ziggo-klanten te verrijken. Dat doen we bijvoorbeeld door in te spelen op hun interesses, favoriete sport, competitie en club. Op basis van deze interesses krijgen fans specifieke content in hun interessegebied te zien op de kanalen van Ziggo Sport. Maar ook via sociale media en door gepersonaliseerde e-mails.

+33%

Hogere engagement op het platform

+27%

Stijging in CTR via social advertising

-14%

Verlaging van CPC via social advertising

Databaseverrijking: wat is jouw favoriete sport?

Na het leggen van de juiste technische marketing- en data infrastructuur op de kanalen van Ziggo Sport schoten de cijfers omhoog . Door een dagelijkse productie en distributie van een divers aanbod aan sportcontent en een actieve social media strategie komen er dagelijks duizenden mensen op de platformen van Ziggo Sport. Door de enorme toestroom aan bezoekers bouwt Ziggo Sport aan de grootste database van sportfans in Nederland. Met een nauwe samenwerking met de redactie van Ziggo Sport en het technische en campagneteam van TDE, die naast de bouw en ontwikkeling van de Ziggo Sport platformen verantwoordelijk is voor social advertising, leren we de bezoekers elke dag beter kennen.

Databaseverrijking: wat is jouw favoriete sport?

Formule 1 naar Nederland?

Het was zaterdagochtend, tegen 09:00 uur. De telefoon ging. Rob van Gameren daagde die ochtend via Twitter Ziggo Sport uit om een petitie op te starten om de Formule 1 naar Nederland te halen. Het Ziggo Sport-team was toen al druk bezig met de ontwikkeling van een speciale website. We koppelden het datasysteem van Ziggo Sport aan f1naarnederland.nl en richtten relevante en gepersonaliseerde campagnes in op ziggosport.nl om mensen attent te maken op de petitie.

Aan het begin van de middag stond alles live en tekenden de eerste 10.000 fans de petitie van Rob. De rest van het weekend werd er nauw samengewerkt met het team van TDE, Triple Double, Ziggo Sport en Ziggo. Er werden offline activaties bedacht en de petitie werd verder aangejaagd via BN’ers, media en advertising. Dankzij een uitgekiende mediastrategie haalde de petitie alle landelijke dagbladen, Formule 1-sites en diverse landelijke radio- en televisiestations. Door de combinatie van deze traditionele media, de activatie via influencers, de bezoekers op Ziggo Sport en social media campagnes, tekenden uiteindelijk ruim 170.000 mensen de petitie. En uiteraard werd alles geregistreerd en vastgelegd in de database.

Naast de koppeling van de datasystemen, het beheer van de data en het aanjagen van de petitie hielden we de tekenaars van de petitie op de hoogte, riepen we ze op hun netwerk te betrekken en deelden we de video van Rob, die de petitie uiteindelijk aanbod bij Formula One Management (FOM) in London via e-mails. Aan het einde van de actie ontvingen de tekenaars een mail met de video van Rob uit London. Maar liefst 46,4% opende deze e-mail. Een percentage dat ver boven het gemiddelde openingspercentage van e-mailing ligt.

Datamanagement en content recommendations

Datamanagement en content recommendations

Met bijna 4,5 miljoen unieke profielen in de database is de kwaliteit en management van de database van groot belang. Daarom bestaat het Techonomy-team niet enkel uit digitale strategen en marketeers, maar ook uit data scientists die de kwaliteit van de database waarborgen en inzichten opdoen om processen te automatiseren, te optimaliseren en campagnes op te voeren. Hierbij worden slimme technieken toegepast om personalisatie op de kanalen van Ziggo Sport te automatiseren. Met content recommendations wordt er op diverse plekken op de website van Ziggo Sport content verspreid op basis van o.a. persoonlijke interesse, actualiteit en populariteit.

Wat deden we nog meer?

Case

Fonds Gehandicaptensport

Met het initiatief ‘Uniek Sporten’, een digitaal platform voor de sporter met een handicap, wil Fonds Gehandicaptensport (FGS) ervoor zorgen dat nóg meer mensen met een handicap kunnen genieten van sport en bewegen.

Bekijk case

Case

Vitesse

In een korte periode is Vitesse in staat geweest om de organisatie klaar te stomen om de ultieme experience voor fans & partners te realiseren. Door gebruik te maken van de juiste technologieën en een gepersonaliseerde aanpak steeg de verkoop van seizoenskaarten aanzienlijk.

Bekijk case

Case

KWBN

Wandelen is één van de snelst groeiende sporten in Nederland. Maar het feit dat zoveel mensen buiten verenigingen om te wandelen, zorgt ervoor dat de rol van KWBN verandert. SportsCloud helpt de KWBN bij deze transitie.

Bekijk case

Case

IT-Profile

Voor detacheringsbureaus en recruiters wordt het vinden en in contact komen met de juiste talenten steeds lastiger. Er ligt vaak een uitdaging om op een effectieve en goede manier een kennismaking te realiseren met nieuwe medewerkers. Wij hebben IT-Profile geholpen bij het opzetten van een gamification en esports concept genaamd: Player 1, dé Grootste Gaming Quiz van Nederland!

Bekijk case

Case

Schaakmatties

Schaakmatties is de grootste online jeugdschaakclub van Nederland. Het online platform is een initiatief van de KNSB die gericht is op alle kinderen vanaf ca. groep 3 tot en met groep 8. Met Schaakmatties wil de KNSB ervoor zorgen dat kinderen de sport buiten de schaaklessen op school, ook thuis op ieder gewenst moment kunnen beoefenen.

Bekijk case

Case

AirBadminton

Badminton Nederland zag de laatste jaren het aantal leden van de traditionele zaalsport teruglopen. Met AirBadminton willen ze de kans grijpen om een jongere doelgroep te bereiken. Dit om de sport breder in de markt toegankelijk te maken en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.

Bekijk case