Sport Innovatie Congres

Velen kijken er jaarlijks naar uit. De samenkomst van het grootste netwerk rondom sport en innovatie in Nederland: het Sport Innovatie Congres. In 2019 vond de 16e editie plaats, de organisatie was in handen van het Cluster Sports & Technology en Sportinnovator.

Hét sportinnovatie congres van Nederland!

Velen kijken er jaarlijks naar uit. De samenkomst van het grootste netwerk rondom sport en innovatie in Nederland: het Sport Innovatie Congres. Ook dit jaar waren er weer 300 tot 350 professionals aanwezig op de slimste vierkante kilometer ter wereld, de High Tech Campus in Eindhoven. Vertegenwoordigers uit de sport, het bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen. In 2019 vond de 16e editie plaats, de organisatie was in handen van het Cluster Sports & Technology en Sportinnovator.

De challenge

Het evenement staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een verhaal. Daarmee biedt het congres de mogelijkheid om het verhaal vanuit verschillende perspectieven te vertellen, met praktische voorbeelden en de belangrijkste stakeholders bij elkaar.

Het verhaal dient dus niet alleen op de dag zelf gedeeld te worden, maar juist ook middels verschillende content producties, in aanloop naar het congres. En uiteraard willen we zo veel mogelijk relevante mensen uit het netwerk in de zaal hebben!

De challenge
De aanpak

De aanpak

Ontwikkeling concept en design

Om het gezamenlijke verhaal op de juiste manier te vertellen is er eerst gewerkt aan een concept, waarbij o.a. de verschillende doelgroepen in kaart zijn gebracht. Dit helpt om in de hele communicatie hetzelfde verhaal te vertellen en constant terug te grijpen naar dezelfde kernboodschap. Centraal stond de verbinding tussen het bedrijfsleven en sport innovatie. En niet alleen voor de topsport, maar zeker ook voor de brede samenleving. Hiervoor werd een passende huisstijl ontwikkeld en deze werd vertaald naar alle digitale domeinen: de website, sociale media en app.

We ontwikkelden een event website met daarop alle informatie over het event (story, doelgroep, programma, sprekers en registratie), dat als centraal punt fungeert in het voeren van verschillende digitale campagnes.

Digitale campagneflow in drietal fases

Met de huisstijl en de inrichting van de digitale kanalen staat het fundament om actief campagne te gaan voeren. Hierbij werken we met een zeer gedetailleerde planning die onderverdeeld is in een drietal fases. In de eerste fase ging het om zo veel mogelijk bereik creëren in de potentiële doelgroep, en deze doelgroep bekend te maken met het evenement. Door samen te werken met partnerorganisaties, diverse media partijen en de eigen database in te zetten zijn we in staat om gericht met de doelgroep in contact te komen.

Door kennis over de doelgroep en deze verder te verrijken tijdens het campagneproces kan er in de tweede fase verdere segmentatie worden toegepast. De content wordt hierop aangepast om met de juiste boodschap de verschillende segmenten te overtuigen om een ticket te kopen. In de laatste fase wordt er FOMO gecreëerd (fear of missing out) en veelal gecommuniceerd met het aantal bezoekers, de vertegenwoordiging van deze bezoekers en het resterend aantal tickets dat nog beschikbaar is.

Interactie middels creatieve content en Close app

Om tijdens het congres direct in contact te staan met de bezoekers en interactie met hen te creëren is er gekozen om de Close app in te zetten. Naast informatie over de sprekers, het programma en de locatie ontvingen bezoekers voor-, tijdens- en na het congres middels de app interessante achtergrondartikelen, videoberichten, informatie over het programma en de mogelijkheid om hun mening te geven.

Door professionele foto- en videografie in te zetten konden we ook na het congres het gewenste verhaal overbrengen aan de doelgroep: aanschrijven van persrelaties (o.a. VWS, NOS, BNR), de eigen kanalen van het Cluster Sports & Technology en Sportinnovator en inzet van de database om de sfeer en het gewenste verhaal overbrengen aan de doelgroep.

Aftermovie

Na afloop van de succesvolle 16e editie van het Sport Innovatie Congres hebben we samen met partnerbedrijf Create5 de dag samengevat in een mooie sfeerrapportage.

In de aftermovie komen onder andere dagvoorzitter Margreet Reijntjes en Bas van Rens (oprichter Truekintex en winnaar van Dutch Sports Innovation Award) aan het woord. Bekijk de volledige sfeerrapportage van het Sport Innovatie Congres door hiernaast op 'play' te drukken.

Resultaten

Met meer bezoekers dan ooit tevoren was het congres een groot succes. Door slimme inzet van sociale media tijdens het congres zijn we in staat geweest een enorm bereik te creëren en daarmee de gewenste impact te realiseren.

> +25%

Meer bezoekers dan vorige editie

> -44%

Reductie kosten per interactie op social media advertenties

Wilt u meer informatie over deze casus, neem dan contact op met Damian François via damianfrancois@sportscloud.nl of via 06-57885934.