Schaakmatties

Schaakmatties is de grootste online jeugdschaakclub van Nederland. Het online platform is een initiatief van de KNSB die gericht is op alle kinderen vanaf ca. groep 3 tot en met groep 8. Met Schaakmatties wil de KNSB ervoor zorgen dat kinderen de sport buiten de schaaklessen op school, ook thuis op ieder gewenst moment kunnen beoefenen.

De Online Jeugdschaakclub Nederland

In oktober 2018 is de Koninklijke Schaakbond Nederland (KNSB) gestart met een nieuw initiatief om meer jeugdleden te binden: de Online Jeugdschaakclub Nederland. Een online platform gericht op basisscholieren (6 t/m 12 jaar) waar dagelijks geschaakt kan worden. Hiermee faciliteert de KNSB dat kinderen de sport buiten de schaaklessen op school, ook thuis op ieder gewenst moment kunnen beoefenen. De doelstelling van de Online Jeugdschaakclub is om ervoor te zorgen dat kinderen ook na de introductieperiode de sport leuk blijven vinden en langdurig blijven schaken.

De uitdaging

Het doel is om van de Online Jeugdschaakclub Nederland de grootste Jeugdschaakclub van Nederland te maken waarop duizenden kinderen dagelijks online schaakpartijen spelen. De grootste uitdaging hierbij is het neerzetten van een krachtige positionering en marketingcampagne die individuele kinderen aanspreekt. Het platform moet passen in de tijd van nu en inspelen op de behoeften van een nieuwe generatie. Daarnaast hebben ouders, scholen en schaakclubs een belangrijke rol in het gedrag van de jeugd. Het toepassen van een gesegmenteerde marketingaanpak is dus cruciaal.

De uitdaging

De aanpak

Strategie & positionering: het boeien en binden van de nieuwe generatie

De nieuwe generatie groeit op in een digitale wereld met influencers, online gaming, videobased platforms en een razendsnel veranderend social media landschap. Om deze generatie te boeien en te binden is een sterke positionering van de Online Jeugdschaakclub essentieel. Fun, uitdaging, spanning en jezelf ontwikkelen zijn voorbeelden van kernwaarden die zijn voortgekomen uit diverse positioneringssessies. Daarnaast stelt de nieuwe generatie de digitale voorwaarden als de standaard: altijd, overal en op elk device kunnen spelen. Om de kernwaarden uit te kunnen dragen is er gekozen voor een naamsverandering: van ‘Online Jeugdschaakclub Nederland’ naar ‘Schaakmatties’.



Creatie & design: een nieuw jasje

Bij een nieuw concept hoort natuurlijk ook een nieuw jasje. Het verleiden, verrassen en het maken van impact op de jeugd staat centraal in de nieuwe huisstijl. De juiste samenhang van lettertype, kleuren en beelden binnen alle digitale kanalen zorgt ervoor dat de doelgroep op een gave en speelse manier wordt betrokken..

Technologie: klaar voor de toekomst

Met een samenhangend applicatielandschap kan de nieuwe strategie van de organisatie maximaal ondersteund worden. Zo is de KNSB in staat om alle doelgroepen op het juiste moment, via het juiste kanaal te voorzien van de juiste boodschap. Met de implementatie van een nieuwe website (www.schaakmatties.nl), e-mailmarketingsoftware en social media campaigning applicaties is de KNSB klaar voor de toekomst.


Content & experience: impactvolle videomarketing

De echte verbinding met de jeugd komt tot stand door het aanbieden van unieke en attractieve content. 1-op-1 videomarketing is één van de meest effectieve manieren om de relatie met de jeugd te versterken en daarmee conversie in campagnes te verhogen. Met de realisatie van animatievideo’s voor Schaakmatties hebben we een eerste stap gezet naar impactvolle videomarketing campagnes. De next step bestaat uit de creatie van short video formats met influencers om de jeugd te engagen en het imago van Schaakmatties te versterken.



Gepersonaliseerde campagnes: een datagedreven experience

Het uiteindelijke doel van de strategie is natuurlijk om nieuwe jeugdleden te verbinden aan Schaakmatties. Personalisatie en relevantie staan hierin centraal. Op basis van opgebouwde data ontwikkelen we verschillende proposities voor individuele kinderen, ouders, scholen en schaakclubs. Door gericht te targeten binnen de juiste kanalen en een onderscheidende experience te bieden proberen we deze doelgroepen te verleiden om zich aan te melden bij Schaakmatties.

Resultaten

De Koninklijke Schaakbond Nederland heeft een toekomstbestendige marketing-infrastructuur staan. Het doel om de grootste online jeugdschaakclub te worden, met duizenden leden die dagelijks online schaken, is hiermee realistisch geworden. We staan nog aan de start van de marketingcampagnes en de eerste positieve resultaten zijn al zichtbaar.

Van 2.000 jeugdleden naar +3.700 Schaakmatties

Wilt u meer informatie over deze casus, neem dan contact op met Tom van den Boom via tomvandenboom@sportscloud.nl of via 06-33383419.

WAT DEDEN WE NOG MEER?

Case

Vitesse

In een korte periode is Vitesse in staat geweest om de organisatie klaar te stomen om de ultieme experience voor fans & partners te realiseren. Door gebruik te maken van de juiste technologieën en een gepersonaliseerde aanpak steeg de verkoop van seizoenskaarten aanzienlijk.

Bekijk case

Case

KWBN

Wandelen is één van de snelst groeiende sporten in Nederland. Maar het feit dat zoveel mensen buiten verenigingen om te wandelen, zorgt ervoor dat de rol van KWBN verandert. SportsCloud helpt de KWBN bij deze transitie.

Bekijk case

Case

Fonds Gehandicaptensport

Met het initiatief ‘Uniek Sporten’, een digitaal platform voor de sporter met een handicap, wil Fonds Gehandicaptensport (FGS) ervoor zorgen dat nóg meer mensen met een handicap kunnen genieten van sport en bewegen.

Bekijk case

Case

IT-Profile

Voor detacheringsbureaus en recruiters wordt het vinden en in contact komen met de juiste talenten steeds lastiger. Er ligt vaak een uitdaging om op een effectieve en goede manier een kennismaking te realiseren met nieuwe medewerkers. Wij hebben IT-Profile geholpen bij het opzetten van een gamification en esports concept genaamd: Player 1, dé Grootste Gaming Quiz van Nederland!

Bekijk case

Case

Ziggo Sport

In deze case ligt een uitgekiende datastrategie ten grondslag aan de ultieme persoonlijke digitale sportbeleving op Ziggo Sport. Of je nou Formule 1, basketbal, voetbal, golf of tennisliefhebber bent; het Ziggo Sport platform is altijd op jouw interesses afgestemd.

Bekijk case

Case

AirBadminton

Badminton Nederland zag de laatste jaren het aantal leden van de traditionele zaalsport teruglopen. Met AirBadminton willen ze de kans grijpen om een jongere doelgroep te bereiken. Dit om de sport breder in de markt toegankelijk te maken en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.

Bekijk case