IT-Profile

Voor detacheringsbureaus en recruiters wordt het vinden en in contact komen met de juiste talenten steeds lastiger. Er ligt vaak een uitdaging om op een effectieve en goede manier een kennismaking te realiseren met nieuwe medewerkers. Wij hebben IT-Profile geholpen bij het opzetten van een gamification en esports concept genaamd: Player 1, dé Grootste Gaming Quiz van Nederland!

Werving en selectie in de IT-branche met esports en gaming als rode draad: SportsCloud maakte het mogelijk

Voor detacheringsbureaus en recruiters wordt het vinden van de juiste talenten steeds lastiger. Zeker in de IT-branche, waar de vraag naar werknemers op het moment groter is dan het aanbod. Die wet ging ook op voor detacheringsbureau IT-Profile. SportsCloud bood de helpende hand en stak het proces van werving en selectie in een creatief jasje. Op het resultaat zijn we trots, vandaar dat we het alvast verklappen: IT-Profile voegde maar liefst 260 nieuwe IT’ers toe aan haar database.

IT-Profile

Voordat we uitleggen hoe we dat gedaan hebben, eerst even wat informatie over IT-Profile. Al sinds 1995 biedt IT-Profile een totaalconcept aan met detachering van ICT-professionals, werving en selectie en Inhouse Recruitment. Met andere woorden: het bedrijf garandeert een fulltime servicedienstverlening voor de juiste invulling van ICT-capaciteitsbehoefte bij haar opdrachtgevers.

De uitdaging

Werving & selectie, maar dan outside the box

Maar IT-Profile wil meer en is ambitieus als het gaat om de wens om door te groeien. Om die te vervullen, is nieuw IT-talent nodig. Dat blijkt vaak lastig te vinden, zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt. Het in contact komen via LinkedIn of telefoon levert vaak niet meer het gewenste rendement op. Daarom dacht SportsCloud na over een manier om nieuw talent te werven. We hebben IT-Profile geholpen bij het opzetten van een groot gamificiation en esports concept: Player 1.

Wat is Player 1? Player 1 was een grote pubquiz die gehouden werd op 28 januari. Het werd een avond vol retrogames, verrassingen, battles en game soundtracks. En niet te vergeten: de grandioze quiz met de 170 beste gamekenners; het toetje waar het allemaal om draaide. Gedurende 6 weken voorafgaand aan Player 1 konden gameliefhebbers elke week deelnemen aan een online game challenge. In 60 seconden tijd moesten ze zoveel mogelijk vragen goed beantwoorden. De prijs? Een uitnodiging voor de quizavond: Player 1.

De aanpak

Player 1: een combinatie van twee inzichten

Honderden mensen meldden zich aan en uit die aanmeldingen werden 45 teams (170 deelnemers) geselecteerd. Player 1 bleek dé creatieve oplossing voor een complex probleem. De pubquiz is mateloos populair in Nederland, het is iets waar mensen graag aan deelnemen. Daarbij vinden gamers het heel leuk om hun expertise en knowhow over een bepaalde game te delen. Die inzichten hebben we gecombineerd en vanuit daar is Player 1 ontstaan.

170 potentiële nieuwe werknemers op één avond

IT-Profile leerde op die manier 170 gamers en IT’ers kennen. En ze waren nog op dezelfde plek aanwezig ook. Die 170 gamers waren in theorie allemaal nieuwe potentiële werknemers. Is dat zo? Jazeker. Met de online game challenges die we voorafgaand aan Player 1 aanboden, leerden we veel mensen kennen die we aan onze database hebben toegevoegd. Een deel daarvan hebben we offline bij elkaar gebracht. Maar, hoe weet je nou of een fan van esports en/of games ook bekend is met IT? We zijn specifiek op zoek gegaan naar mensen die met beide sectoren bekend zijn. Als je bijvoorbeeld alleen gamer was, bereikten we je niet. IT-Profile wil niet met hagel schieten.

De kracht van data

Creativiteit en data gingen in deze case -niet voor het eerst- hand in hand. Met de eerdergenoemde online challenges hebben we ervoor gezorgd dat we interessante data konden verzamelen. Dat heeft ervoor gezorgd dat IT-Profile in korte tijd veel inzicht kreeg in een doelgroep die ze maar moeilijk kunnen bereiken. En natuurlijk niet onbelangrijk: deze mensen hebben deel kunnen nemen aan een fantastisch evenement.Gaming en esports zijn gebruikt om de vijver waarin IT-Profile kan vissen te vergroten. En met succes. De gamechallenges werden via advertenties op Facebook, Instagram en YouTube op een slimme en efficiënte manier onder de aandacht gebracht. Daarvoor creëerden we een slimme strategie waardoor een advertentie een CPC (Cost Per Click) van slechts €0,21 had. Daarnaast ontwikkelden we samen de website Player-1.nl.

28 januari 2020

Nog even over 28 januari 2020, de dag van het event. De gekozen winnaars verzamelden bij Plein 4 in Eindhoven waar zij streden om de Player 1-titel. We hadden als doel om de avond ‘meer dan een quiz alleen’ te laten zijn. Dit hield in dat er verborgen challenges te vinden waren waarmee teams extra prijzen konden winnen. Met speciale bierviltjes maakten deelnemers kans op gratis drankjes. Nadat de deelnemers met glunderende ogen en een grote glimlach de Player 1-locatie verlieten, was dat een bevestiging dat we de verwachtingen van alle 170 deelnemers ruimschoots hadden overtroffen.

Resultaten

> 200.000

Weergaves van social advertising

2.450

Aanmeldingen via online challenges (+300% meer dan de doelstelling)

260

Nieuwe IT’ers in de database van IT-Profile

Wilt u meer informatie over deze casus, neem dan contact op met Robin Sweegers via robinsweegers@sportscloud.nl of via 06-39218585.

WAT DEDEN WE NOG MEER?

Case

Ziggo Sport

In deze case ligt een uitgekiende datastrategie ten grondslag aan de ultieme persoonlijke digitale sportbeleving op Ziggo Sport. Of je nou Formule 1, basketbal, voetbal, golf of tennisliefhebber bent; het Ziggo Sport platform is altijd op jouw interesses afgestemd.

Bekijk case

Case

Vitesse

In een korte periode is Vitesse in staat geweest om de organisatie klaar te stomen om de ultieme experience voor fans & partners te realiseren. Door gebruik te maken van de juiste technologieën en een gepersonaliseerde aanpak steeg de verkoop van seizoenskaarten aanzienlijk.

Bekijk case

Case

AirBadminton

Badminton Nederland zag de laatste jaren het aantal leden van de traditionele zaalsport teruglopen. Met AirBadminton willen ze de kans grijpen om een jongere doelgroep te bereiken. Dit om de sport breder in de markt toegankelijk te maken en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.

Bekijk case

Case

KWBN

Wandelen is één van de snelst groeiende sporten in Nederland. Maar het feit dat zoveel mensen buiten verenigingen om te wandelen, zorgt ervoor dat de rol van KWBN verandert. SportsCloud helpt de KWBN bij deze transitie.

Bekijk case

Case

Fonds Gehandicaptensport

Met het initiatief ‘Uniek Sporten’, een digitaal platform voor de sporter met een handicap, wil Fonds Gehandicaptensport (FGS) ervoor zorgen dat nóg meer mensen met een handicap kunnen genieten van sport en bewegen.

Bekijk case

Case

Schaakmatties

Schaakmatties is de grootste online jeugdschaakclub van Nederland. Het online platform is een initiatief van de KNSB die gericht is op alle kinderen vanaf ca. groep 3 tot en met groep 8. Met Schaakmatties wil de KNSB ervoor zorgen dat kinderen de sport buiten de schaaklessen op school, ook thuis op ieder gewenst moment kunnen beoefenen.

Bekijk case