De digitale Tour van Jumbo & Team Jumbo-Visma

Op 29 augustus, 2 maanden later dan gepland, was de start van de Tour de France 2020. Een uitgelezen kans voor Jumbo en Team Jumbo-Visma om de handen ineen te slaan en samen het Nederlandse en Belgische publiek 23 dagen lang digitaal te vermaken met een uniek concept: Tour de Kans.

Een fantastische zomer!

Jumbo en Team Jumbo-Visma beleven een fantastische zomer! Na het winnen van diverse klassiekers in augustus door o.a. Wout van Aert en drie etappe overwinningen in de Tour mocht Primož Roglič de tweede plek in ontvangst nemen op de Champs-Élysées. En niet alleen op de weg heeft de wielerploeg flink aan de weg getimmerd. Samen met hoofdsponsor Jumbo wist de ploeg het Nederlandse en Belgische publiek 23 dagen lang digitaal te vermaken met Tour de kans!

Tour de Kans

De Tour de France is een feest voor de wielerliefhebber, met veel emotie en spanning. Met het verplaatsen van de Tour naar het einde van de zomer en de strenge maatregelen rondom het parcours, is de wielerliefhebber verplicht om de Tour via het beeldscherm te volgen. Samen met Jumbo en Team Jumbo-Visma gingen we aan de slag om op een creatieve manier de connectie en beleving naar Nederland en België te brengen. Gamification, een van de meest effectieve manieren om digitale interactie te stimuleren, bleek daarin een ‘gele’ zet. Zo ontstond Tour de Kans!

Tour de Kans

Het concept

23 dagen lang kon men door middel van een digitale tour deelnemen aan verschillende games zoals het rad van fortuin, memory, snake en diverse quizzen. Door het spelen van de games, maakte je kans op fantastische prijzen. Denk daarbij aan prijzen zoals tickets voor de Grand Prix van Zandvoort, een skiweekend naar Oostenrijk, Jumbo cadeaukaarten, de fiets van Primož Roglič en Gazelle e-bikes. Na het spelen van een game ontvingen de deelnemers toegang tot documentaires, voedingstips, de favoriete recepten van de Team Jumbo-Visma renners en unieke beelden achter de schermen.

Om de doelgroep dagelijks te enthousiasmeren en te betrekken bij Tour de Kans, werden alle communicatiekanalen van Jumbo en Team Jumbo-Visma volledig benut: van e-mail tot sociale media en van signing in de winkels tot de kanalen van de Team Jumbo-Visma renners.

Digitale activatie

Conversie via sociale media

De invloed van social media bij dit soort campagnes is enorm. Daarom ontwikkelden we een design dat dagelijks aan te passen was naar de specifieke game en dagprijs, om die vervolgens beschikbaar te stellen op de verschillende kanalen. Zo konden we samen met Jumbo, Team Jumbo-Visma, de renners en alle betrokken partners optimaal gebruik maken van het bereik op de sociale kanalen. Dit zorgde in drie weken tijd voor meer dan een half miljoen bezoekers op het game platform: tourdekans.nl.

Engagement via games

De digitale tour werd ontwikkeld in de vorm van een adventskalender. Iedere dag van de tour, inclusief de twee rustdagen, kon men een vakje open krassen. Het laatste weekend kwam daar zelfs nog een extra vakje bij. Achter het vakje zat een game en door het spelen hiervan maakte je kans op een van die fantastische prijzen. In totaal zijn er meer dan 100.000 prijzen weg gegeven.

Door het fun aspect was het engagement niveau op het platform enorm. De gemiddelde deelnemer deed meer dan zeven keer mee en in totaal werd er maar liefst 13.700 uur (dat zijn 570 volle dagen) aan games gespeeld.

Her-activatie via e-mailmarketing

Ook e-mailmarketing had een belangrijke rol in het mechanisme. In totaal werden er in 23 dagen dan ook meer dan 1.038.000 e-mails verstuurd. Niet alleen om deelnemers te bedanken en te voorzien van relevante content, maar ook om dagelijks te herinneren aan een nieuwe game. Middels vooraf ingerichte automation flows, die geactiveerd werden door specifieke triggers, kreeg iedere deelnemer het juiste persoonlijke en relevante bericht.

Met het succes van de Tour de Kans, de drie etappe overwinningen, twee weken in de gele trui en een tweede en zevende plek in het eindklassement mogen Jumbo en Team Jumbo-Visma niet alleen op sportief, maar ook op digitaal gebied terugkijken op drie prachtige weken!

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus, creatieve activaties en verrijking van je database? Neem gerust contact op met Mike Mulders

Mike Mulders
Digital marketing manager

mikemulders@sportscloud.nl

📞 0630953296