AirBadminton

Badminton Nederland zag de laatste jaren het aantal leden van de traditionele zaalsport teruglopen. Met AirBadminton willen ze de kans grijpen om een jongere doelgroep te bereiken. Dit om de sport breder in de markt toegankelijk te maken en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.

Badminton Nederland mikt met AirBadminton op nieuwe doelgroepen en nieuwe verdienmodellen

Een nieuwe sport lanceren, die kans krijg je niet vaak. En niet zomaar een sport, maar een sport met Olympische ambitie. In mei 2019 introduceerde de BWF (Badminton World Federation) AirBadminton. Voor Badminton Nederland een uniek moment om deze nieuwe sport in Nederland te introduceren en daarmee een nieuwe doelgroep aan zich te binden. Samen met team Badminton Nederland gingen we in januari direct van start. Op 11 mei 2020 was het zover, de landelijke lancering van AirBadminton!

AirBadminton

Eerst even kort over de sport AirBadminton. Want wat is hier nu zo speciaal aan? Dat begint bij de shuttle, de zogenaamde AirShuttle. Er is vijf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van deze revolutionaire AirShuttle die speciaal ontworpen is om buiten te gebruiken. Daarbij kent AirBadminton ook een apart veld, met een zogenaamde dead zone. Hier mag de AirShuttle niet in landen.

De nieuwe, beter tegen de wind bestendige AirShuttle zorgt ervoor dat je AirBadminton altijd en overal kunt spelen. Daarmee was de basis van de positionering van de nieuwe sport geboren: vrij, toegankelijk, actief en snel! Influencer Milo werd gekoppeld als ambassadeur en met een zonnige dag op de planning werd de promovideo opgenomen.

De uitdaging

Een nieuwe sport in 2020 vraagt om een digitale strategie

Badminton is de snelste racketsport ter wereld en wordt door velen, in de zaal of op camping gespeeld. Maar het aantal leden van de traditionele zaalsport is de afgelopen jaren behoorlijk teruggelopen. Met AirBadminton wil Badminton Nederland de kans grijpen om een jongere doelgroep te enthousiasmeren en de sport breder in de markt toegankelijk te maken. Daarin wil de bond niet alleen in het verenigingsnetwerk een actieve rol spelen, maar juist ook om een nieuwe doelgroep te vinden en aan te kunnen spreken. Vanuit de actieve rol die we spelen rondom de digitale marketing bij Badminton Nederland, werden we direct betrokken.

De aanpak

Informatief en interactief platform

De start van de digitale strategie is een centrale online omgeving waar de interactie en informatie rondom de sport samenkomt. Challenges, nieuws, speeltips, spelvormen, spelregels en ondersteuning voor verenigingen, gemeenten en organisaties. Content speelt een cruciale rol in de digitale strategie. Over deze as vindt namelijk digitale interactie tussen de doelgroep en de sport plaats. Door hier de intelligente martech infrastructuur van Badminton Nederland aan te koppelen zijn ze in staat de doelgroep beter te leren kennen om deze vervolgens relevanter en persoonlijker te benaderen. Een potentiële AirBadmintonner heeft namelijk andere behoeftes dan een buurtsportcoach die zijn sportaanbod wil uitbreiden. Deze relevante benadering is voor het product AirBadminton van groot belang, zodat er nieuwe verdienmodellen ontwikkeld kunnen worden voor de doorontwikkeling van de sport.

Een nieuw verdienmodel: e-commerce

De introductie van de nieuwe sport was ook direct de introductie van de nieuwe AirShuttle. Dat biedt de bond een mooie gelegenheid voor de ontwikkeling van een commerciële e-commerce propositie. In samenwerking met Badmintonplanet is er een speciale AirBadmintonshop ontwikkeld met relevante producten voor de AirBadmintonner, van rackets, schoenen tot uiteraard de nieuwe AirShuttle. Badmintonplanet is de grootste badmintonspecialist van Europa en heeft daarmee bewezen expertise in het e-commerce domein. Op deze manier profiteert de bond van de ervaring en het netwerk van Badmintonplanet, maar is het zelf in staat om met relevante marketingcampagnes een nieuw en online verdienmodel te ontwikkelen.



Samen naar succes

Een nieuwe sport, met een nieuwe positionering vraagt ook om nieuwe samenwerkingen. Partners die toegang geven tot nieuwe netwerken en partners die power geven aan het merk en de ontwikkeling van AirBadminton. Adidas is daar de eerste van, die zich als kledingpartner voor de eerste twee jaar verbonden heeft aan AirBadminton. De komende periode worden meer merken en bedrijven uitgedaagd om aan te sluiten op de reis van AirBadminton. Met voor nu als stip op de horizon de Olympische Spelen!

Lancering groot succes

Lancering groot succes

Maandag 11 mei was het zover, de introductie van AirBadminton in Nederland. En wat voor een. Binnen de eerste 48 uur na lancering werden er meer dan 5.000 nieuwe AirShuttles verkocht.

Onze inbreng bestond uit het schrijven van de subsidieaanvraag, de begeleiding van het digitale onderdeel van de nieuwe sport en de ontwikkeling van:
✔ Digitale strategie, inclusief data, content en commercie
✔ Positionering, identiteit en huisstijl
✔ Partnerpropositie
✔ Website airbadminton.nl
✔ Promo- en animatievideo

Meer weten?

Wil je meer informatie over deze casus, creatieve activaties en verrijking van je database? Neem gerust contact op met Damian François.

Damian François
Business director

damianfrancois@sportscloud.nl

📞 0657885934

Wat deden we nog meer?

Case

Ziggo Sport

In deze case ligt een uitgekiende datastrategie ten grondslag aan de ultieme persoonlijke digitale sportbeleving op Ziggo Sport. Of je nou Formule 1, basketbal, voetbal, golf of tennisliefhebber bent; het Ziggo Sport platform is altijd op jouw interesses afgestemd.

Bekijk case

Case

Vitesse

In een korte periode is Vitesse in staat geweest om de organisatie klaar te stomen om de ultieme experience voor fans & partners te realiseren. Door gebruik te maken van de juiste technologieën en een gepersonaliseerde aanpak steeg de verkoop van seizoenskaarten aanzienlijk.

Bekijk case

Case

KWBN

Wandelen is één van de snelst groeiende sporten in Nederland. Maar het feit dat zoveel mensen buiten verenigingen om te wandelen, zorgt ervoor dat de rol van KWBN verandert. SportsCloud helpt de KWBN bij deze transitie.

Bekijk case

Case

Fonds Gehandicaptensport

Met het initiatief ‘Uniek Sporten’, een digitaal platform voor de sporter met een handicap, wil Fonds Gehandicaptensport (FGS) ervoor zorgen dat nóg meer mensen met een handicap kunnen genieten van sport en bewegen.

Bekijk case

Case

Schaakmatties

Schaakmatties is de grootste online jeugdschaakclub van Nederland. Het online platform is een initiatief van de KNSB die gericht is op alle kinderen vanaf ca. groep 3 tot en met groep 8. Met Schaakmatties wil de KNSB ervoor zorgen dat kinderen de sport buiten de schaaklessen op school, ook thuis op ieder gewenst moment kunnen beoefenen.

Bekijk case

Case

IT-Profile

Voor detacheringsbureaus en recruiters wordt het vinden en in contact komen met de juiste talenten steeds lastiger. Er ligt vaak een uitdaging om op een effectieve en goede manier een kennismaking te realiseren met nieuwe medewerkers. Wij hebben IT-Profile geholpen bij het opzetten van een gamification en esports concept genaamd: Player 1, dé Grootste Gaming Quiz van Nederland!

Bekijk case